Alvászavarok

Egy egészséges felnőtt átlagosan 8 óra alvást igényel. Az alvás során több un. alvásciklus ismétlődik, ami négy szakaszból áll. (Szendergés, felszínes alvás, kicsit mélyebb szintű alvás és mélyalvás – ehhez kapcsolódik a REM fázis). Ha ezen ciklusok rendje felborul, vagy ideje megrövidül, nem tudjuk kipihenni magunkat.

Az alvászavarok közé sorolható az álmatlanság (inszomnia), a különböző elalvási, átalvási, és ébredési nehézségek, valamint a kínzó rémálmok.

Az inszomnia elalvási és/vagy átalvási zavart jelent, mely során az elalvás nehezítetté válik, az éjszakai alvás felületes, és gyakori ébredések szakíthatják meg. Jellemző lehet a túl korai ébredés is. Az alvás ilyenkor nem pihentető, gyakori, hogy fáradtan ébredünk. Átmeneti inszomnia akut stressz idején is előfordulhat (ilyen pl. a gyász, a munkahelyi stressz, a kórházi felvétel, vagy akár egy közelgő vizsga). Az ezekben az esetekben fellépő inszomnia nem tekinthető kórosnak, és a stresszhelyzet oldódásával magától rendeződik.

Az álmatlanság a tartós szorongás és az alváshoz társított negatív elvárások (pl.: „Ma sem fogok tudni elaludni, nem fogom tudni kipihenni magam”) egymást erősítő tényezőinek eredményeként jön létre. Minél jobban törekszünk az elalvásra, minél jobban erőltetjük az alvást, az annál kevésbé sikerül. És ennek ellenkezője is igaz – az elalvás spontán módon bekövetkezik, ha meg tudunk nyugodni és el tudunk lazulni.

A rémálmok során olyan intenzív érzelmek és indulatok aktiválódnak, aminek hatására legtöbbször kiszakadunk az alvás folyamatából és reszketve, izzadva ébredünk. A rossz hangulat, nyomottság, szorongás hosszan megmaradhat az álom után. Túlterhelt, stresszel teli életszakaszokban, betegségek, veszteségek esetén gyakrabban fordulnak elő, a szervezet segélykiáltásának tekinthetők. Mindenképpen érdemes foglalkozni velük és átgondolni, hogyan tudnánk aktuális problémáinkat adaptív módon kezeli, megoldani. 

Az alvászavar hátterében meghúzódó tartós stressz, megoldatlan problémák, szorongásos zavarok, ill. hangulatzavarok kezelésével – az ellazulás képességének elérésével és a nyugalmi állapot megteremtésével (pl. relaxációval) az alvás is rendeződik.

Az álom tartalmánál, képeinél lényegesebbek a közben átélt érzelem. Ha meg akarjuk érteni, hogy miről is szól valójában az álom, akkor az érzelmek fonalán haladva juthatunk el a lényeghez.

© 2017 Deák Ingrid



Telefon: 06 70 / 225 8143
E-mail: deakingrid@gmail.com